• Deutsch
  • English

Workshops der 2. Europäischen Tagung Multifamilientherapie und des Fachtags 2025

Am Nachmittag sind die Teilnehmenden der Tagung eingeladen, in parallel stattfindenden Workshops intensiv in die Themen der Sozialen Arbeit einzusteigen.

Aus folgendem Workshop-Angebot können Sie wählen und bei der Anmeldung zwei Workshop-Wünsche angeben. Die Teilnahme an dem gewünschten Workshop wird nicht garantiert. Wir bemühen uns aber, alle Workshop-Wünsche bestmöglich zu erfüllen.

 

Workshops der 2. Europäischen Tagung Multifamilientherapie und des Fachtags 2025:

 

01: Rainer Orban (Pädagogischer Vorstand Heilpädagogische Kinder- und Jugendhilfe Rotenburg e. V.)

Jugendhilfe neu denken! Von der Reaktion zur Aktion.

Die deutsche Kinder- und Jugendhilfe steht an vielen Stellen vor einem Scherbenhaufen. Personell, strukturell, inhaltlich hält fast nichts den heutigen Anforderungen stand. Es braucht keine Reformen, sondern wirklich einen Paradigmenwechsel. Eine R-Evolution. 

Rainer Orban stellt auf Basis seines im April 2025 erschienen Buches seine Erklärungen zur Situation vor und lädt die Teilnehmerinnen des Workshops ein, mitzudenken. Wie kann es gelingen, sozial benachteiligte Familien wieder zu stärken und als Ort, an denen Kinder gut aufwachsen können, neu zu beleben?

 

02: Thomas Pletsch (Transaktionsanalytiker (CTA), Psychotherapie (HeilprG), syst. Berater (DGSF), Lehrender Multifamilientherapie (BAG-MFT/DGSF), Multiplikator Scham & Menschenwürde (nach S.Marks))

Oh, wie peinlich! – Scham und MFT

Das Thema Scham und Menschenwürde betrifft alle Menschen, die mit Menschen arbeiten, in besonderer Weise. Schließlich ist „Scham die Hüterin der Menschenwürde“ (L. Wurmser). Gleichzeitig wird Scham häufig noch als eine „tabuisierte Emotion“ (S. Marks) wahrgenommen.

In der MFT/MFA wird das Thema Scham und Beschämung häufig wenig beachtet, obwohl die teilnehmenden Familien und die Professionellen damit immer wieder konfrontiert sind: wie peinlich ist es Eltern, wenn sie in der Gruppe Konflikte mit ihrem Kind haben? Wie peinlich den Therapeut*innen, wenn sie von einer Dynamik überrascht werden? Beispiele lassen sich viele finden.

In diesem Seminar werden anhand von Impulsvorträgen, Beispielen und Reflexionen die Dynamiken und verschiedenen Facetten von Scham und Menschenwürde in der MFT/ MFA vorgestellt. Ziel ist es, für das Thema zu sensibilisieren und eine Handhabe damit in den unterschiedlichen Kontexten zu entwickeln.

 

03: Eloïse Hellier (Clinical psychologist, family and multifamily therapist, Maison des Adolescents, Cochin Hospital, France)

Multifamily work in a day hospitalization for obese teenagers: a way to enhance the therapeutic care

Obesity, a complex chronic disease, is a major public health problem in France, affecting approximately 5% of those aged 6 to 17 years. Prevalence is constantly increasing, despite numerous public health programs implemented over the years. Families are often left alone to face conflicting messages. Obesity is a highly stigmatizing disease that causes significant suffering for adolescents and their families, who often feel powerless after several failed therapies. It is essential to support families to address the multifactorial pathology, as obesity is often linked to eating disorders and psychological difficulties that frequently affect several family members. The latest recommendations are for comprehensive and multidimensional care. At the Maison des Adolescents in Paris, we offer a 16-day program for obese teenagers, over a period of 4 months. Families are very involved; 4 of the 16 days are multi-family days. These allow a better understanding of the complex family problems inherent in this disease, and are a real leverage in the care of these teenagers. Since implementing this multi-family approach, we have observed improved weight stabilisation, together with better engagement of adolescents in the program. Our multi-family program has been built by a multidisciplinary team (including paediatrician, psychologist, nurse, psychomotor therapist, dietitian, sports teacher, and socio-beautician). Our multi-family days aim to empower parents to care for their teenager without making them feel guilty, by allowing them to meet other families facing the same difficulties and to strengthen their skills so they can better help their child.

 

04: Sevan Menassian (Child and adolescent psychiatrist (MD), Maison des Adolescents, Cochin Hospital, France)

Dealing with absence in multi-family therapy: framework adaptions and implications for therapeutic processes within families

Since 2019, the family therapy unit of the Maison des Adolescents at Cochin Hospital has developed multi-family therapy (MFT) groups for families of adolescents with anorexia nervosa and anxious school refusal. During these sessions, we have noticed that some family members (adolescent or parents) do not manage to attend all the sessions (apart from expected external circumstances). lt was observed that therapists may need to try to get the absent participant back, ad just the setting between sessions, and ask participants from other families to contact absent group members. These issues also emerge from the qualitative researchs undertaken to explore adolescents' and parents' experiences of our MFT groups for anorexia nervosa and anxious school refusal. Several scenarios emerge, with parents coming despite the absence of their adolescent, families coming without one of the parents, with varying degrees of ability to cope with this repeated absence. This absence plays a role in the group process, between participants from different families, but also in the places and roles assigned to family members within the families participating in MFT. Finally, during the sessions, the absence can prove to be an important factor in the involvement of the family in MFT, as the family can protect a more vulnerable member of the family.

 

05: Salome Grandclerc (Child and adolescent psychiatrist (MD), Maison des Adolescents, Cochin Hospital, Paris)

Exploring siblings' experiences in the context of their participation in a long-term multi-family therapy program for adolescents with anorexia nervosa: A qualitative study.

Since 2019, our department has been offering multi-family therapy (MFT) groups for families of adolescents with anorexia nervosa. These sessions follow a format of 10 three-hour meetings spaced about one month apart. In this framework, siblings are included in half of the sessions. As part of a research project initiated in 2023, using a qualitative methodology, we aim to explore the therapeutic processes at work in these MFT programs for anorexia nervosa. Specifically, we have focused on understanding the experiences of siblings participating in these M FT groups. Through data collection via focus groups, we sought to examine various aspects of their experience. In this lecture, we aim to present research findings specifically related to siblings and discuss their role within the MFTframework, reflecting on their place within the family dynamic when a long-term illness such as anorexia affects one of its members. We will also delve into the sibling relationship within the MFT sessions and how it can be addressed during these sessions. These research findings aim to inform potential adjustments to the structure or content of our MFT sessions, particularly regarding the role of siblings and their valuable perspectives on understanding issues such as anorexia nervosa.

 

06: Aurelie Harf (child and adolescent psychiatrist, Maison des Adolescents, Cochin Hospital, Paris), Claire Snegaroff (clinical psychologist, Maison des Adolescents, Cochin Hospital, Paris)

Does multifamily therapy help families of adolescents with anxiety-based school refusal? 

Introduction: Anxiety-based school refusal is a major public health problem among adolescents, with serious professional, social, and psychiatric consequences in adulthood. Family involvement is an essential prognostic factor. The aim ofthis qualitative study is to explore the experiences of parents and adolescents who participated in the MUL Tl FAST program (a multifamily therapy focused on anxiety­based school refusal). 
Method: A semi-structured interview was conducted with each parent and adolescent, six months after the end of the multi-family therapy. The interviews were analyzed according to a qualitative phenomenological method, Interpretative Phenomenological Analysis. 

Results: Thirty-one parents and nineteen adolescents agreed to take part in the study. Analysis of the interviews revealed four main themes. The first was changes in parents' representations of their adolescent, with a better understanding oftheir child's distress and needs. The second theme was parents looking at themselves in a new light, with less sense of abnormality, less guilt, and looking back at their own relation to school. The third theme is the expression of parental distress to their adolescents, and the fourth describes better communication and a stronger family group after the multifamily therapy. 

Discussion: all the parents and adolescents who took part in the study emphasized the help that multifamily therapy had given them. This included an increased se0se of parental self-efficacy, better mentalization, and a positive impact on family interactions, with changes in everyone's place in the family. .

 

07: Michèle Boic (Abteilungsleitung Multifamilientherapie im Albert-Schweitzer-Kinderdorf Hessen e.V. ; Dipl-Päd., Systemische Beraterin (DGSF), Multifamilientherapeutin (DGSF), VHT-Coach (SPIN-DGVB), Christian Scharfe (Leitung für Multifamilientherapie im Albert-Schweitzer-Kinderdorf Hessen e.V., Vorstand SPIN-DGVB)

Wie gelingt der Einsatz von Videoarbeit (VHT-videobasierte Arbeit) in der Multifamilientherapie (MFT)

Das VHT und die MFT sind zwei Methoden, die von ihrer pädagogischen Arbeitsweise sehr gut zusammenpassen. Beide Methoden zeichnen sich durch ihre konsequent systemische Haltung aus. Neben Aspekten, wie Ressourcenorientierung, Wertschätzung und Lösungsorientierung, erkennen Beide die Familie als Experte für die Lösungen ihrer Problemlagen an. 

Aus unserer Sicht stärkt die Vernetzung von VHT & MFT die Wirksamkeit in den Familien, so dass neben einer größeren Nachhaltigkeit der Hilfen, diese auch verkürzt werden.

In dem Workshop möchten wir uns mit den Teilnehmer*innen über die Möglichkeit der Vernetzung von VHT und MFT austauschen und die daraus entstehenden Vorteile erörtern. Wir werden zudem ganz praktisch den Einsatz von Video in der MFT Gruppe anhand von Filmsequenzen zeigen.

 

08: Manuela Wallenstein (Pädagogische Mitarbeiterin des Albert-Schweitzer-Kinderdorfs Hessen e.V., Teamleitung Familienklassen und FiT, MFT-Therapeutin (DGSF), Systemische Beraterin (DGSF), Systemische Supervisorin (SG)), Corinna Nörig-Broschkus (Pädagogische Mitarbeiterin des Albert-Schweitzer-Kinderdorfs Hessen e.V., Familientherapeutin, Multifamilientherapeutin, Supervisorin, Elterncoach NA)

FiT (Familien in der Tageseinrichtung) für den Schulstart - Ein MFT-Projekt im Kindergarten stellt sich vor

Seit 2010 finden im Lahn-Dill-Kreis erfolgreich Familienklassen in Grundschulen statt. Aufgrund der Erfahrungen entstand die Idee präventiv mit Kindergartenkindern und ihren Eltern zu arbeiten, um einen guten Übergang zwischen Kita und Schule zu schaffen. In diesem Vortrag wird es um die Erfahrungen der Implementierung des Konzeptes, die Stolpersteine und Erfolge gehen.

 

09: Elisabeth Merklin

 

 

10: Agnieszka Lelek (clinical psychologist and family psychotherapist, senior specialist in the Department of Psychiatry at Specialist Hospital L. Rydygier in Krakow), Agnieszka Kozik-Merino (psychologist, psychotherapist, child and adolescent psychotherapist, Na Szlaku Foundation)

How to use the brain in Multi-Family Therapy

Our brains influence whether or not we feel safe. So how can we explain that to children? The processes of mentalization, emotional regulation, and ensuring feelings of safety are a great challenge in the therapeutic work of family therapy. We would like to invite you to participate in a workshop where we will share some ideas for mentalization work based on classic MFT exercises, like Mind Scanning. Additionally, we will show you some great new games for children and teens! We also encourage you to take part in the interactive work done at the workshop and to share your experiences with us.

 

11: Elisa Ruoff, Eva Schilling (MFT- coaches in Familyclass and Familyschool, Zürich, CH, Multifamily therapist, DGSF / Systemic counselor FH / Principal, Teacher)

Mentalizing in Educational Practice in MFT – Changing Perspectives at Work and Practical Implementation Strategies

Successful mentalization is an important foundation for effective communication and interaction. In this workshop, we connect the concept of mentalizing with our everyday professional routines. Through playful exploration, we experiment with practical actions, exercises, and implementation ideas for our work – focusing both on ourselves and the families.

 

12: Judith Krügel (Syst. Familientherapeutin, MFT-Therapeutin), Gerry Byrne (Founder/CEO: SOLAS OXFORD Community Interest Company, Consultant Nurse, Child and Adolescent Psychotherapist, Adult Psychotherapist Founder and director of the Lighthouse MBT Parenting Programme, Department of Social Policy and Intervention, University of Oxford, MBT Tutor and Supervisor, Anna Freud National Centre for Children and Families)

Verstehen, Verbinden, Verändern – Eltern stärken mit dem Lighthouse-Ansatz im Rahmen ambulanter Hilfen zur Erziehung

Das „Lighthouse-Programm“ wurde in England von Gerry Byrne für Eltern entwickelt, die ihre Kinder misshandelt haben und daran arbeiten, dieses Verhalten zu beenden und Sicherheit für ihre Kinder zu gewährleisten. Der methodische Fokus liegt auf der Stärkung der Mentalisierungsfähigkeit der Eltern – also der Fähigkeit, sich selbst und ihr Kind besser zu verstehen und reflektieren zu können. 

In diesem Workshop wird das Konzept des Programms vorgestellt und seine Adaption in der ambulanten Hilfen zur Erziehung (HzE) bei FamilienANlauf e.V. beleuchtet. Wir diskutieren zentrale Fragen wie:

  • Warum ist Mentalisieren ein zentraler methodischer Ansatz?
  • Welche Gemeinsamkeiten und Unterschiede gibt es in den Hilfekontexten?
  • Welche Eltern profitieren von einer Lighthouse-Gruppe und welche Kontra-Indikationen gibt es?
  • Welche Wirkmechanismen greifen in der Praxis?

Der Workshop kombiniert theoretischen Input mit praxisnahen Übungen aus dem Lighthouse-Programm, die einen hohen Selbsterfahrungsanteil beinhalten. Zudem werden Videosequenzen aus der Praxis gezeigt, um die Wirksamkeit und Anwendbarkeit des Ansatzes zu veranschaulichen.

 

13: Miguel Cardenas (Child psychiatrist, CAMHS Barcelona), Johanna Caicedo (Psychologist specialized in psychosocial intervention, School Psychologist for the Yuma Kids Foundation in Colombia)

Application of the multifamily approach in a mental health workshop for adolescents in the school setting

Description: Mental health workshops in the classroom are a prevention strategy that is carried out in the school with adolescents with the aim of promoting knowledge and dialogue about the “adolescent experience” and its emotions and encouraging good management of difficult situations, recognition of bonds of trust and the search for necessary help. As a complement to this workshop, multi-family sessions have been implemented in order to strengthen the family as a support network for these young people.

Aims

  1. To explain the area where the workshops are held, characteristics of the population

  2. To explain the results of the workshops and the reason for starting the multi-family intervention

  3. To describe what the multi-family activity consists of

  4. Impact, results to date and plan to follow 

     

14: Katrin Stratmann (Syst. Familientherapeutin, MFT-Therapeutin, MFT-Lehrtherapeutin, IseF)

Gefährdungseinschätzung im Kinderschutz zwischen Wahrnehmung und Wirklichkeit. Gefahr erkannt – doch was bedeutet das in Multifamiliengruppen?

In diesem Workshop stellen wir unser Konzept zur Gefährdungseinschätzung in der Arbeit mit Multifamiliengruppen bei neuanFANg vor. Im Zentrum steht die Frage, wie Gefährdungseinschätzungen nicht als feste Urteile, sondern als veränderbare Konstruktionen verstanden werden können – sowohl aus professioneller Sicht als auch aus der Perspektive der Familien selbst.

Die Teilnehmer*innen sind eingeladen, ihre eigenen Erfahrungen mit Gefährdungseinschätzungen zu reflektieren: Wie kommen sie zu ihren Einschätzungen? Welche Rolle spielen unterschiedliche Perspektiven und Kontexte? Und wie können Familien in Multifamiliengruppen dabei unterstützt werden, selbst eine Einschätzung der Situation vorzunehmen – und diese aktiv zu verändern?

Neben der Vorstellung unseres Ansatzes legen wir besonderen Wert auf den gemeinsamen Erfahrungsaustausch. Durch eine Selbsterfahrung bekommen die Teilnehmer*innen die Möglichkeit, den konstruktivistischen Blickwinkel praktisch nachzuvollziehen und zu überlegen, wie Gefährdungseinschätzungen in der Arbeit mit Multifamiliengruppen noch anders gestaltet werden können..

 

15: Joanna Bielecka (psychologist, psychotherapists, supervisor, MentalHealth Clinic Manager), Ewa Stańczak Maryniak (psychologist psychotherapists), Artur Krupa (psychologists psychotherapists)

Working with the Body in Multifamily Therapy

The workshop will include examples of using body-focused techniques in multifamily groups for families of adolescents with various clinical issues. We aim to share our experiences in using bodywork to help families explore new perspectives on their challenges. Additionally, we want to create a space for participants to share their own experiences.

 

16: Sabine Dittrich (psychologische Psychotherapeutin (ST), Dozentin für Systemische Therapie und Multifamilientherapie (PHB Berlin))

“Essen kommen” – Systemische Multifamilientherapie in fünf Gängen

Multifamilientherapie basiert auf dem systemischen Ansatz. Allozentriertheit als Grundhaltung des Menüs, Ressourcen als Zutaten, Perspektiverweiterung in Form neuer Geschmacksrichtungen. "Viele Köche verfeinern den Brei!!!"

 

18: Markus Föhl(Diplom Psychologe, Systemischer Familientherapeut, Multifamilientherapeut, Kinder aus der Klemme Trainer/Supervisor)

Kinder aus der Klemme –Neue Entwicklungen und besondere Herausforderungen am Beispiel von Umgangsvermeidung

„Kinder aus der Klemme“ oder „No Kids in the Middle“ hat sich als ein erfolgreiches MFT- basiertes Programm zur Arbeit mit Familien in hochstrittigen Trennungskontexten erwiesen, welches sich neben den Niederlanden auch gerade in Deutschland und in der Schweiz in den letzten Jahren fest etabliert hat. Ausgehend von den Grundideen und den Keystones des Programmes „Kinder aus der Klemme“ wollen wir gemeinsam neue Entwicklungen und Ideen in der Arbeit diskutieren und uns insbesondere mit dem Thema Umgangsvermeidung beschäftigen. Wir werden immer wieder damit konfrontiert, dass Kinder sich vor dem Hintergrund von konflikthaften Trennungsprozessen weigern, einen Elternteil zu sehen oder zu besuchen. Die gegenseitigen Vorwürfe der Eltern und damit die Eskalationsspirale des Konfliktes nehmen bei einem Kontaktabbruch oft rasant zu. 

Was bedeutet Umgangsvermeidung für die Arbeit in der Gruppe? Welche Möglichkeiten kann hier das „Kinder aus der Klemme“ Programm bieten? Wo sind Grenzen und Risiken, wo aber auch besondere Chancen?